Reklama Narkotyków w Mediach Społecznościowych

Opublikowane przez Maria Lewacka w dniu

Platformy społecznościowe, takie jak Twitter, YouTube czy TikTok, zazwyczaj przedstawiają, a nawet promują zażywanie narkotyków. Pokazuje to raport naukowy z Australii.

Ze względu na to, że hashtagi z nazwami słynnych narkotyków w social mediach są zablokowane, to użytkownicy tych portali używają innych slangowych terminów dla narkotyków, prawdopodobnie po to, by oszukać filtry platformy.

Na TikTok i innych platformach społecznościowych udostępnianie treści pokazujących lub gloryfikujących zażywanie narkotyków jest w rzeczywistości zabronione. Właściwie. Dokumentacja CTRL_F na YouTube pokazuje przykłady sugerujące coś innego.

Zespół badawczy z Australii przyjrzał się temu bliżej. Brienna Rutherford i jej zespół przeanalizowali wszystkie publikacje naukowe, w których badano obraz zażywania substancji w mediach społecznościowych.

Zespół wyśledził 73 badania. W sumie przeanalizowano około 16 milionów postów. Tylko 15 milionów postów dotyczyło Twittera. Reszta została rozpowszechniona na YouTube, Instagramie, Pintereście, TikTok i chińskiej sieci Weibo.

76 Procent Postów Przedstawia Pozytywną Postawę Wobec Zażywania Narkotyków

Główny wynik jest następujący: 76 procent treści w mediach społecznościowych było pozytywnie nastawionych do zażywania narkotyków. Zaledwie 20 procent postów wyraziło negatywne nastawienie, a 4 procent zachowało neutralność.

Najczęściej pozytywnie przedstawiane są konopie indyjskie. W próbce cząstkowej 3,6 miliona postów sama marihuana została wymieniona 3 miliony razy. W 8 na 10 przypadków wykazano pozytywne nastawienie do konopi indyjskich. Pozytywne posty przeważały również w przypadku tytoniu, alkoholu i e-papierosów. Jedynie w przypadku opiatów nastawienie było negatywne, przy czym tendencyjnie 4 na 10 postów wyrażało pozytywne opinie na temat opiatów.

Producenci Reklamują E-Papierosy i Alkohol

Większość postów dotyczyła kwestii zdrowia, bezpieczeństwa i szkodliwości. Dotyczyło to 84 procent postów na Twitterze. Wiele postów można przypisać do różnych kategorii. Szczególnie często zespół badawczy znalazł posty, które można zaklasyfikować jako reklamy. Na Twitterze i YouTube 62 procent tweetów zostało zidentyfikowanych jako reklamy lub marketing. Najczęściej były to reklamy e-papierosów lub wyrobów tytoniowych. Konta reklamowe były w większości obsługiwane przez samych producentów.

Typowe dla mediów społecznościowych jest to, że wiele postów ma charakter rozrywkowy. Przede wszystkim treści tworzone przez użytkowników mają być nie tylko informacją, ale również zabawą. Mogą to być filmy typu DIY, czyli zrób to sam, porady, memy, ale także zabawne ilustracje na temat zażywania narkotyków. Filmy na TikToku o narkotykach zostały nawet w 100 procentach sklasyfikowane jako rozrywkowe, na Instagramie 67 procent postów miało charakter rozrywkowy.

Pozytywna Prezentacja Może Zachęcać Do Naśladowania

Zespół badawczy wokół Brienny Rutherford dochodzi do wniosku, że pozytywne wizerunki zażywania narkotyków są szeroko rozpowszechnione w mediach społecznościowych. Przedstawienia te mogą jednak wpływać na nastawienie większości młodych odbiorców. W szczególności, jeśli posty są dodawane przez samych użytkowników, młodzież i młodzi dorośli mogą być zachęcani do naśladowania takich zachowań. Problemem jest również to, że producenci, na przykład e-papierosów, aktywnie promują swoje produkty na platformach społecznościowych.

Oficjalnie operatorzy platform mają zasady, które zakazują rozpowszechniania treści zachęcających do zażywania narkotyków. Jednak wyniki sugerują, że istnieje luka między chęciami a rzeczywistością. Konieczne jest usprawnienie procesów audytu wewnętrznego – apeluje zespół badawczy. Należy również udostępniać więcej treści organizacjom zajmującym się zdrowiem publicznym, które rzetelnie informują o zagrożeniach związanych z zażywaniem narkotyków.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


tematy o marihuanie thc oraz konopi cbd na narkus
Copyright © Narkus.pl